Σκοπός της παρούσης εργασίας ήταν αρχικά η καταγραφή των σημαντικότερων κινήτρων μαθητών - αθλητών που συμμετείχαν σε ακαδημίες ποδοσφαίρου, η διαπίστωση συσχέτισης μεταξύ των κινήτρων και η διερεύνηση αλλαγής των κινήτρων λόγω διαφοροποίησης της ηλικίας των συμμετεχόντων. Στην έρευνα έλαβαν μέρος 752 μαθητές - νεαροί αθλητές, τριών ηλικιακών ομάδων (8-10 ετών = 305, 11-12 ετών= 413 & 13-14 ετών = 34), εγγεγραμμένοι σε ακαδημίες ποδοσφαίρου της Θεσσαλίας, της Μακεδονίας και της Στερεάς Ελλάδας. Ως όργανο καταγραφής των κινήτρων χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο των Πατσιαούρας και συν., (2004) προσαρμοσμένο στον ελληνικό πληθυσμό ενώ η εγκυρότητα και η αξιοπιστία του ελέγχθηκε επιτυχώς. Τα αποτελέσματα της έρευνας ανέδειξαν ως σημαντικότερα κίνητρα συμμετοχής α)τη βελτίωση των ικανοτήτων και δεξιοτήτων (Μ = 39.54 ± 4.74), β) τη διασκέδαση (Μ = 28.61 ± 4.59), γ) την κοινωνική απήχηση (Μ = 26.58 ± 4.97) και δ) τη δημιουργία φιλίας (Μ = 20.63 ± 3.84). Ακόμη όλα τα κίνητρα συμμετοχής έχουν υψηλό βαθμό συσχέτισης μεταξύ των (p<01), ενώ στατιστικά σημαντικές διαφορές προέκυψαν από την ανάλυση διακύμανσης στα κίνητρα «βελτίωση των ικανοτήτων», «φιλία», «κοινωνική απήχηση» και «διασκέδαση» μεταξύ όλων των ηλικιακών ομάδων 8-10, 11-12 και 13-14. (p<.05), καθώς φάνηκε ότι όσο αυξάνει η ηλικία των μαθητών – αθλητών τόσο οι παραπάνω τέσσερις παράγοντες συμμετοχής τείνουν να φθίνουν. Τα συμπεράσματα συζητούνται με στόχο την αύξηση του αριθμού των μαθητών - αθλητών σε παιδικές ακαδημίες ποδοσφαίρου και την ανάγκη ενίσχυσης από τις διοικήσεις των ακαδημιών για περαιτέρω ικανοποίηση των κινήτρων συμμετοχής των μαθητών.
Ακαδηµίες ποδοσφαίρου, κίνητρα συµµετοχής.